Imaginario

ZAHRADA HROU

         
Zahrada Mateřské školy je konceptuálně pojata jako “zahrada hrou“ a “zahrada smyslů“. Základní myšlenkou bylo využití principů hravosti, pohybu a vnímání všemi smysly. Koncepce je postavena na představě klasického archetypu zahrady a vztahu k přírodě, jež jsou odraženy nejen v prostorovém uspořádání zahrady, ale také ve využití jednotlivých prvků.
           

PROJEKT

Zahrada mateřské školy

MÍSTO

Kouřim (ČR)

AUTOR

Ing. Andrea Junková

Ing.arch. Alena Roztočilová

Ing. Kristýna Haisová

KLIENT

Město Kouřim

FÁZE

Prováděcí projekt

ROK

2019

Středobodem zahrady se tedy stává výrazný a dlouhověký strom s lavicí a bytelným stolem, symbolizující domov a útočiště. Archetyp zahrady je dále podepřen ovocným sadem, květinovými záhony, zahradními pěšinkami či plůtky. Vzhledem k výraznému prostorovému i optickému členění zahrady byly jednotlivé plochy s různými funkčními náplněmi navrženy tak, aby se vzájemně prolínaly. Jednotlivé funkce nemají určené hranice, ačkoli jsou jasně vjemově zřetelné. Tím se stává zahrada jedním velkým propojeným prostorem pro volný pohyb, libovolnou hru a komunikaci s přírodou. V návrhu byly použity dva základní tvary – čtverce/obdélníky a kruhy. Čtvercové/obdélníkové hrany znázorňují zpevněné plochy a technické prvky. Kruhy definují vegetační prvky, přírodní složky, vodu apod. Jak již bylo zmíněno, do zahrady vedou dva vstupy doprovázené vstupní zahrádkou ve formě okrasných výsadeb. Ze strany hlavního vstupu dále prostor pozvolna navazuje na přední zahradu, jež je charakteristická rozlehlou písečnou krajinou s terénními modelacemi, polyfunkčními herními konstrukcemi a pěšinkou. Přední zahrada pozvolna navazuje na centrální část zahrady – náměstíčko. Náměstíčko je tvořeno kombinací dlažby a dřevěných palub čtvercovéhé a obdélníkového tvaru. Každý z těchto útvarů je posazen do jiné výšky. Variabilitu dřevěných a dlážděných pódií lze využít například ke shromažďování, modelování, učení či divadelním představení. V závislosti na představivosti a náladě se tento prostor může změnit v dílny, garáže, podium nebo například tančírnu. Díky terénním modelacím v zimních měsících mohou děti sáňkovat a koulovat se. Dále pak těsně přiléhající zadní zahrada nabízí společně s mlhovištěm a rozsáhlým ovocným sadem oázu klidu a ticha, tajemství, bezpečí a odpočinku. Záhony s bylinkami a zeleninou naopak přibližují koloběh života rostlin a možnosti jejich využití. Herní prostor je vytvořen také ze severní části budovy školy – na plácku za domem, zde je umístěno malé přírodní hřiště se sítí pro míčové hry. Ve všech využitých prvcích je aplikována barevnost, vůně, zvuk, přírodní i umělý materiál, a především všemi smysly vnímatelná hravost.